maandag 28 maart 2011

waarnemingen

13-03-2011
mijn tuintje , de hortrensia’s lopen helemaal uit en worden steeds groener van de eerste blaadjes  net als de kamperfoelie  en de buxus struiken .

14-03-2011
tegen de avond nog eens door de inlagen bij de plompe toren  tot de schelphoek gegaan ,
velduilen niet gespot , wel kievitten die capriolen in de lucht uitvoeren  en heel vel kabaal maken , jonge hazen spelen in het akkerveld , en verder is het genieten van de sfeer die met het licht van zonsondergang het landschap zo mooi maken .

18-03-2011
in de berm tegenover de koebel speenkruid in bloei

19-03-2011
les landschap lezen  door Bram , intressante dag was heel mooi weer om te fietsen  en het schengengebied is mooi  verschillen tussen kreken en welen , veel hazen waargenomen ook  en de kruidkoek was heerlijk.

20-03-2011
Met Cora naar neeltje jans geweest op zoek naar sporen  van de grote kat (lynx?)
Het polderlandschap  met aan de zuidkant van de sloothellingen grote ereprijs met blauwe bloemetjes , de polder  vers geploegd  kan je goed de verschillende grondsoorten zien .
Op neeltje jans redelijk veel mensen  en geen spoor meer van de katachtige .

21-03-2011
kan het plantje in de duinen niet uit mijn hoofd zetten  we hadden het waargenomen toen we bij de zandstraat de zeepeduinen ingingen , het blad lijkt een beetje op klaver en het zijn hele kleine witte bloemmetjes die op een steeltje zitten en sommige steeltjes hebben 3 bloemmetjes
zodra je ze aanraakt gaan de bloemmetjes dicht , kom steeds uit bij klaverzuring maar toch lijkt dat niet te kloppen  we zoeken verder .

23-03-2011
Vandaag een  halve dag op ons terreintje geweest , had me voorgenomen om een plattegrondje te maken en daar een beetje globaal in te tekenen wat er zoal staat   bomen grassen en mossen zand en water  en mierennesten .

Heb veel activiteiten waargenomen  het weer was heerlijk  denk zon 17 graden en nog warmer op beschutte plekjes in de zon ,
De rode bosmier onze grootste mier die er woont hadden al veel fourageer troepen en verkenners erop uitgestuurd , 1 had een kever te pakken die haast groter was dan hijzelf maar dapper droeg hij zijn buit door het zand over graspollen  en mos  naar het nest .
Een kleine zwarte mier was er ook  en een hele kleine rode mier  haast glasachtig doorzichtig .

Verder sprongen er al wat zandvlootjes  en kwam 3 soorten spinnetjes tegen , in dood hout zaten verschillende larven  en een pissebed , een grote hommel met echt een knal gele ring , een vliegend insekt  met een oranje lijf wat goed zichtbaar was als hij vloog maar in rust verborgen was onder de vleugels (schilden)? Lieveheersbeestjes ontwaken  en een insect waarvan ik denk dat een cicade is met een prachtige tekening op zijn vleugels

In het water nam ik een vis waar die een maaltje nam van een insekt welke op het wateroppervlakte zat  ik meende dat het een grote rietvoorn was, schatsenlopers en waterwantsen , een gesprek gehad met een kikker die wel op mijn geïmiteerde kwaak reageerde maar zich verder  niet liet zien , de kruipwilg begint katjes te openen en de wilg is al echt in bloei .
Stermos in bloei  en lepelmos? Kleurt de grond met rood van de rode lepeltjes .

24-03-2011
nader een meidoorn een grote met een dichte wirwar van takken ik hoor een vogeltje zingen  prober te zien wat het is  maar kan het niet zien , kom dichterbij en denk het vogeltje zal nu elk moment wegvliegen , maar hij blijft zingen , ik fluit een beetje terug , en het vogeltje zingt weer .
onder de meidoorn aangkomen speur ik tussen de takken en ja daar zit een roodborstje naar hartelust te fluiten  zodra ik mijn camera pak en richt voor een plaatje vliegtie weg .

25-03-2011
We zijn weer met zijn allen naar het adoptieterreinhet is rustiger dan woensdag  waarschijnlijk omdat het  vandaag weer stuk kouder is ook al schijnt het zonnetje wel maar de wind maakt het  fris , neem nog een mug waar die op een blad van een gras aan de waterkant gaat  zitten 

26-03-2011
ik neem in mijn tuin  hetzelfde bloemmetje waar wat in de duinen stond zal het maandag eens meenemen .

27-03-2011
zomertijd is begonnen  weer even wennen ,
in de voortuin groeit de skimmia flink uit  heerlijk om te zien dat de lente echt begonnen is .

Geen opmerkingen:

Een reactie posten