dinsdag 29 maart 2011

Blauwborst

Op zondagochtend 27 maart 2011 zijn wij vroeg uit de veren gegaan. Een drie uur durende excursie (de tijd vloog) gevolgd in de Korendijkse Slikken. Onder deskundige leiding van een gids welke ruim 25 jaar in dat gebied de vogels telt werden wij rondgeleid. Waar we voor kwamen hebben we zeker meerdere exemplaren heel duidelijk kunnen zien. De rest van de dag heb ik dat geluid van die zingende blauwborsten in mijn hoofd gehoord, zo mooi.


De biotoop, ruigtes in riet met braamstruiken en bosjes nabij de waterkant in moerassig gebied komt ook veel voor in het Zeeuwse. Ik denk dat er ook hier in de Oosterschelderegio blauwborsten broeden. Als we goed om ons heenkijken zijn er soortgelijke biotopen in het Zeeuwse. De Hoeksche Waard heeft eenzelfde soort landschapsgeschiedenis als de Zeeuwse eilanden. (Hollandveen en zeeklei, met overstromingen, kreken, moernering en selnering en dijkdoorbraken en weggespoeld land, waarna er weer aanwassen ontstonden met slikken, moerasland, riet en ruigtes en opnieuw bedijkingen.)
Affijn, maandagochtend tijdens het werk een rondje buitengebied. Op de plek waar rietruigtes met kreken en een stuk nat/moerassig land te vinden is stapte ik uit de auto. Ik hoorde daar de vogeltjes hun best doen om hun territorium te verdedigen. En...... ik hoorde "piet, piet" waarna het lied over ging in rollers omhoog.
Ik keek waar het geluid vandaan kwam en zag een vogeltje hoog in het riet gaan zitten.... Het was de blauwborst.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten