vrijdag 18 maart 2011

Adoptieterrein

EEN EIGEN GEBIEDJE…..

Een gebiedje een jaar lang volgen,
Wat leuk is dat!
Maar……hoe gaat dat dan?



Inleiding adoptieterrein
Tijdens de cursus zal voor een belangrijk deel aandacht besteed worden aan het natuurlijk milieu om ons heen, de waarden voor de mens van het milieu en aan de invloeden, die de mens op het milieu heeft.
Een van de onderdelen van dit onderwerp is een werkstuk over (een deel) van een oecosysteem:
-          een adoptiegebied, met de daarin levende planten en dieren, met hun onderlinge relaties en de relaties met hun omgeving.
Het is de bedoeling, dat je voor jezelf een stukje natuur uitzoekt, dat je zodanig interesseert, dat je het nader wilt onderzoeken.
Dat gebied kan bijvoorbeeld zijn:
  • een berm,
  • een dijk
  • een sloot , plas of drinkput
  • een weiland
  • een braakliggend terrein,
  • een stukje bos of duin
  • een schor
Gedurende een jaar, 4 seizoenenlang, wordt dit gebiedje d.m.v. opdrachten bestudeerd.
Tijdens dat jaar  worden alle waarnemingen verzameld en uitgewerkt in een verslag of werkstuk.

Doel

Het doel van deze opdracht ‘adoptieterrein’:
  • veldkennis opdoen
  • inventarisaties maken
  • een klein oecosysteem bestuderen
  • onderzoekjes doen   
  • beheersaspecten leren kennen
  • seizoensveranderingen bestuderen
  • theorie in praktijk brengen
  • leren observeren (bewust waarnemen)
  • zelfstudie en – onderzoek, in eigen tempo werken
  • leren informatie te verzamelen, te ordenen en te verwerken
  • een werkstuk vorm kunnen geven  en kunnen presenteren
  • eigen sterke kanten uitbuiten: een originele inbreng hebben
  • oefening in werkvormen
  • inzicht in invloeden van buitenaf
  • persoonlijk betrokken raken bij een natuurgebied


NGC Oosterschelderegio 2011 – 2012

Het terrein

Bij de terreinkeuze moet je aan de volgende zaken denken:
  • zoek je gebied in de buurt van je woning of werk, zodat het gemakkelijk en regelmatig bezocht kan worden.
  • het gebied moet mogelijkheden bieden voor veelzijdige waarnemingen, wat betreft zintuigen, flora en fauna, maar ook met betrekking tot abiotische factoren (tempera-tuur, licht, water)
  • kies voor een grootte die past bij je eigen voorkeur. Dit kan variëren van een stukje berm tot een duingebied van een hectare.
  • een beperkte invloed van de mens, zodat belangrijke natuurlijk processen in de loop van de seizoenen vrij ongestoord kunnen plaatsvinden.
  • aangeraden wordt in groepjes of tweetallen te werken. Twee weten en zien meer dan een, werk en taken kan je verdelen en onbewust stimuleer je elkaar.
  • het gebied moet het hele jaar toegankelijk zijn (dus b.v niet gesloten tijdens broedseizoen)
  • altijd toestemming vragen aan evt. eigenaars (zowel natuurinstellingen als particulier)

Verslaggeving

Verslaggeving wordt bij voorkeur in een losbladig systeem verwerkt. Dit is handig om later tekeningen, gedroogd materiaal, foto’s etc. toe te voegen.
Verslaggeving resulteert in een soort werkstuk dat bij de eindpresentatie en diploma-uitreiking getoond zal worden.
Het werkstuk zal bestaan o.a. bestaan uit:

  • logboek
Na elk bezoekje wordt een verslag geschreven. Zo’n verslag hoeft geen uitgebreid verhaal te zijn, maar kan ook in korte notities. Het gaat om een impressie, het geeft een algemeen beeld van de seizoenen in jouw terreintje. Je vermeldt wat er iedere keer te zien én te beleven was, zoals;
welke bloemen bloeiden er toen, welke vogels hoorde of zag je, hoe waren de weersomstandigheden, welke tijd van de dag was je er, waren er beheerswerkzaamhe-den uitgevoerd (maaien, hakken, snoeien) of was een bepaald gedrag van dieren of mensen  opvallend (balts, vogeltrek, afval)
Om het werkstuk mooier te maken kan je foto’s en/of tekeningen, gedroogd materiaal eraan toevoegen.
Het logboek is vooral bedoeld ter ondersteuning van de bij de algemene doel genoemde punten.

  • Opdrachten
Naast het logboek worden gerichte opdrachten of activiteiten volgens een bepaald schema en seizoen uitgevoerd. Voorbeelden van opdrachten kunnen zijn; wat schrijf je in de inleiding, beschrijf je adoptieterrein tot en met determinatie van een dier of plant.
Deze opdrachten worden ingeleverd en nagekeken door het docententeam. De opdrachten worden tijdig aan jullie doorgegeven.

  • eigen activiteiten
Eigen inbreng van activiteiten is prima, leuk zelfs! Wie weet, is het een eye-opener voor de cursus/natuurgidsen.




NGC Oosterschelderegio 2011-2012

Geen opmerkingen:

Een reactie posten