dinsdag 1 februari 2011

Waarnemingskalender

Schrijf van 31 januari tot 14 februari je waarnemingen op het weblog. Dit doe je door onderaan dit berichtje op 'reacties' te drukken. Je kan dan je waarneming intypen. Vergeet niet bij het waarnemen al je zintuigen te gebruiken. Je kunt bijvoorbeeld een dag je neus centraal stellen en een andere dag je oren. Uiteraard kun je ook reageren op de waarnemingen van anderen.

Heb je een waarneming waarvan je denkt die moet ik op de natuurkalender plaatsen, ga dan naar http://www.natuurkalender.nl/ en via de menubalk naar 'waarnemingen' en dan naar 'doorgeven'. Je moet wel inloggen, dus eerst een account aanmaken.

Tip: neem ook eens een kijkje bij de waarnemingen op www.natuurkalender.nl, hiervoor hoef je niet in te loggen. Je moet alleen inloggen om een waarneming toe te voegen.

88 opmerkingen:

  1. Vanaf mijn bureau heb ik prachtig zicht op een groep staartmezen die van de vetbollen eten die we achterin de tuin van het Ravelijn opgehangen hebben.

    Van: Rita

    BeantwoordenVerwijderen
  2. 01-02-2011
    Vanochtend lange wandeling gemaakt langs de boorden van het Zijpe. Binnendijks, het land geploegd, de sloten gebaggerd in rustige afwachting van het groeiseizoen.
    De mollen zijn zeer actief, verse molshopen in de dijktaluds. Buitendijks, de schorren kaal, mij vreemde struikjes in het zaad (?) de slikken bij laag water bevolkt met ganzen, koeten, eenden en hier en daar een zaagbek (?) meer onder dan boven water. Daarnaast de ergernis over het vele zwerfvuil en kunsstof afval van de nieuwe mosselzaad installaties. Een ecologische ramp in ontwikkeling? De oude vangsttechnieken zijn zo gek nog niet. Foto's gemaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een merel zit in mijn tuin, hij vind zichzelf hel wat , gaat tekeer tegen elke andere vogel die ook even de tuin in wil is een soort tikkertje met verlof .... de merel verdedigd zijn territorium goed , er land een tortelduif meneer merel komt druk aan snellen veel ophef makend de duif stoort zich er echter niet aan en scharrelt op gemakje door de tuin . meneer merel heeft het druk , de duif laat hij dan maar even gaan andere indringers zijn geland en dat kan hij niet dulden een leuk tafreel van territorium drift :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Vanmiddag een superwaarneming. Een goudhaantje(vrouwtje, met gele kopstreep) zat zo'n minuut of 5 te sharrelen in de cypres in mijn tuin.Tot...de kat van de buren op het toneel verscheen. Het is pas de 2e keer dat ik een goudhaantje gezien heb in mijn tuin.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Koude mist. Geen kip op straat maar wel een donkergrijsbruin getinte fijnbesnavelde heggemus in de fluweelboom samen met de vele andere huismussen en vadermerel is ook weer van de partij. Achterin de tuin in de eik een groepje turkse tortels met een verdwaalde houtduif. Er wordt nauwelijks gekoerd, wat wil je met zulk weer. Allen vaste gasten. Vanmiddag gaat het waaien.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. een rondje gedaan over het schelpepad bij de moolweg ,alle bomen in de mist onder de bomen is het alsof het achtjes regent de temperaturen boven nul de geur van de afgevallen bladeren en het voelt dat alles uit winterslaap begint te komen vogels zijn druk aan het kwetterren het voorjaarsgevoel begint al beetje te komen .,
    een grote vogel op een paal in de verte wat zou het zijn hij lijkt wit een grote meeuw mss maar de vorm klopt niet dan vliegt hij weg lijkt een roofvogel gezocht in boekjes en op internet en bij navraag blijkt het een helewitte buizerd te zijn (buzzard variable) een noorderling die hier komt overwinteren dus die zal binnenkort ook weer naar het noorden trekken, hij heeft een naam gekregen , de witte van haamstede :)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Vanmiddag een uurtje gewandeld op en rond de oude zeedijk, Goes Noord,met het doel mijn oren te gebruiken.Aardig wat opgevangen.
    De gezellige roep van de pimpelmezen,roep van overvliegende grauwe ganzen, de kreet van de gaai, roep van de wulp en van de ekster. De lach van de groene specht en ondanks de grauwe kou het lied van de koolmees!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. vandaag het eerste bloemetje van de maagdepalm gezien: weliswaar zachtroze van kleur, terwijl de bloemetjes later in het jaar donkerblauw tot violet kleuren.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Een waarneming is voor mij al gauw een prikkel die via mijn ogen of mijn gehoor naar binnen dringt. Nou lees ik in de opdracht dat we zo veel als mogelijk al onze zintuigen bij de waarneming moeten betrekken…
    Vandaag komt bij mij ‘de smaak’ aan bot: blindelings stap ik naar het kruidenbed in mijn tuin en verorber daar stante pede verse sprietjes bieslook. Een ware smaaksensatie neemt bezit van mij: stevige bijt, sappig, bitter, scherp. Het begint op mijn keel te krassen en ik zal vast wel uit mijn mond ‘geuren’…zou het gezond zijn?

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Vorig voorjaar werd er in het perkje voor ons huis door de gemeente een boom geplant, net voor die droge periode, ik was bang dat hij dit niet zou overleven want de bladeren die er aan zaten verdroogde helemaal, dus ben ik druk in de weer geweest om regelmatig een gieter water er bij te gooien, toen in november die strenge vorst er overheen kwam was ik erg benieuwd of hij dit ook overleefd had en gelukkig zag ik een week of wat geleden dat er katjes aan kwamen en van de week heb ik de takken eens goed bekeken en zag ik dat er ook vrouwelijke knopjes aan zitten, het zijn er weliswaar maar een paar, maar gelukkig "hij heeft het overleefd" het is volgens mij een zwarte els

    BeantwoordenVerwijderen
  11. vanmiddag ca 15.00 uur een traag kruipende aardhommel gezien op een plekje in de zon. Ik heb wat foto's gemaakt en plotseling was zij verdwenen. Ik denk in een holletje in de grond.Het zou zomaar een koningin kunnen zijn.
    Terwijl ik aan het zoeken was zag ik een 7 stippelig lieveheersbeestje vlakbij op een blad in de zon zitten.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. fietste vanaf infocentrum richting avd weijdeweg
    op mijn gemakje rondkijkend neem ik een beweging waar tussen de boompjes en struikgewas,
    toen ik stopte en probeerde visueel waar te nemen of ik nog iets kon ontdekken ik zag iets als een stuk roodachtige vacht , dus dacht een vos mss? probeerde muisstil te zijn en kon vaag gescharrel horen tussen de struiken toen ik geluidjes maakte om te zien of het dier wat verder te voorschijn zou komen kijk ik ineens naar een ree eb een paar meter verder stond er nog 1 ze keken af en toe op en gingen rustig verder met hun gescharrel tussen de struiken met hun neus tussen de bladeren

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Vanmorgen in de tuin rondgekeken. Zie steeds meer planten langzaam voorbereiden op de lente door knopvorming. In een van de coniferen zat zelfs al een lichtgroene rups. (Weet nog niet welke het is. Mogelijk klein koolwitje)
    Vanmiddag samen met Monica op de fiets naar Plan Tureluur gegaan via de Heerenkeet naar de uitkijktoren. We zagen daar achtereenvolgens grauwe ganzen, honderden smienten, 2x wintertaling, een wegvliegende zwarte ruiter,
    nonnetje vrouwtje, torenvalk, honderden scholeksters op een rij, wilde eenden mannelijk en vrouwelijk, wulpen, geoorde fuut winterkleed binnendijks, slobeend mannelijk in een plasje met waterplanten.

    Bij het fietspad buitendijks in de Oosterschelde tussen Heerenkeet – ZZ zagen we daarna: 3 paartjes middelste zaagbekken,
    drie bontbekplevieren op de dijkbeschoeiing,
    fuut winterkleed, ook nog een roodhalsfuut.

    Honderden brandganzen in het nieuwe stuk Plan Tureluur net achter plan west van Zierikzee.

    Heel veel foto's gemaakt vanmiddag. Ook heel veel weer verwijderd.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. 03-02-2011 ca. 9:30 uur
    De slikken voor de deur zijn drooggevallen. Het is eb en etenstijd en dat gaat gepaard met een kakafonie van vogelgeluiden. Een aantal geluiden kan ik denk ik thuisbrengen. Het schrille intense pietepiet van de scholeksters, het “spiralende” keelgeluid van de tureluur en de rauw klagende kreten van de meeuwen. In de buitendijkse wereld bepaald het slome ritme van eb en vloed de dagelijkse gang van zaken waar het langzaam doorheen schuift.

    04-02-2011 ca. 9 uur
    Tijdens de ochtendwandeling met de hond mij ontfermt over een deel van het zwerfvuil. Wanneer nu ieder wandelaar een beetje van het zwerfvuil meeneemt dan zet dat zoden aan dijk. Een koetje staat me met verbazing aan te kijken en vliegt pas op wanneer ik op een paar meter genaderd ben. Thuis in de tuin steken de rabarberknoppen net boven de grond uit. Onder de perenboom op de met stro bedekte bedden, liggen de geplukte veren van een houtduif. Is de slechtvalk bezig geweest?

    BeantwoordenVerwijderen
  15. waarnemen ben er over aan het nadenken ga even in de tuin ik moet nog proeven :) dus probeer de lucht te proeven , ik neem waar met mijn ogen en mijn neus en mijn oren en probeer de lucht te proeven , de wind buldert zo nu en dan de bomen lijken hun takken in de kruinen zo ver mogelijk te spreiden dat meneertje wind erdoor kan en ze beter staande blijven de lucht proevend proef ik de branding op het strand en jagende winden door het bos , een enkele vogel trotseerd de wind
    er land een vogeltje op de schutting ik neem het waar met mijn ogen en probeer gelijk de archieven te doorzoeken wat het voor vogeltje is het lijkt een mus maar is wat slanker en langer en heel opvallende vleugelkleuren en zijn ogen zitten verscholen in een masker ik weet het niet
    heb fotos van het vogeltje gemaakt en ben druk aan het zoeken gegaan en denk te hebben gevonden dat het een vink is :)

    ik ben door het huiswerk bewuster gaan waarnemen als ik buiten ben om met al mijn zintuigen samen een intensere beleving van de natuur om ons heen kan hebben

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Het waait hard vandaag en ik dacht maar eens mijn slaapkamer te luchten. Beide ramen opengezet en wat zie ik bij het raam dat ik vandaag sinds maanden voor het eerst weer open? Een ware colonie lieveheersbeestjes! Voorzichtig sloot ik het raam weer....ik laat ze daar nog even zitten tot het buiten wat warmer is...

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Een volle dag gehad vandaag en geen mogelijkheid "buiten" te zijn. Eind van de dag thuis en 2 koolmeesjes gesignaleerd in de tuin die nog snel even wat zaad kwamen pikken voor het donker was.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Vanmorgen genoten van alle waarnemingen die we samen konden doen. De geur (ui) opgesnoven bij de kraailook en ook even geproefd. Is zachter van smaak dan de bieslook, wel lekker.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hele leuke leerzame ochtend gehad, ook wat meer mensen leren kennen, bij sommige kan ik nu een naam en gezicht bij elkaar plaatsen.
    Heb genoten van de rondleiding met Willem, het was wat mij betreft een geslaagde ochtend, zie nu al uit naar de volgende praktijkochtend.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Onderweg naar m'n werk zat er een torenvalkje langs de slootkant, normaal hangt hij altijd biddend in de lucht maar vandaag stond er te veel wind dus bleef hij liever op de grond. Jammer want ik vind het altijd zo'n leuk gezicht als ik hem daar weer zie "hangen" maar er komen ongetwijfeld nog genoeg dagen dat ik nog van hem kan genieten, hangend in de lucht.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. zaterdag was een mooie uitdaging veel geleerd veel waargenomen :)
    ik heb fotos van deze ochtend in een fotoalbum gezet dus wie wil kan daar kijken en mss zelf ook fotos erbij zetten is wel leuk om die ochtend nog eens te beleven in gedachten als je wilt kijken etc. dan kan dat via www.stekelrien.nl en dan bij fotoalbums .

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Vanmorgen onderweg op de fiets naar de stad zag ik kroos in de sloot. KROOS??? toch wel vroeg???
    Vanmiddag op onderzoek uitgeweest en inderdaad. In een klein stukje sloot wat heel beschut lag groeide er volop kroos.Fotos gemaakt en nagezocht. het lijkt me klein kroos. Ook nog enkele gele sterretjes van het bloeiend speenkruid gezien.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Op zondag 6 februari 2011 zijn wij in de middaguren naar de Zeepeduinen gegaan.
    Lopende langs het slotbos hoorde ik vogels en zag en later een groepje vinken door het bos voor ons uit vliegen.
    In de Zeepeduinen zagen we later nog geen grote lijster die moeite had om zich in de bomen vast te houden in de harde wind.
    Her en der op de grond lagen dode bomen en afgezaagde stukken.
    We zagen pruikenzwam groeien op liggend dood hout, dooierkorstmos op levende en dode bomen en ook op oude stenen muurtjes op de terugweg.
    Gewoon schildmos op veel bomen en takken.
    Berkenstammen zagen wij op dode stammen groeien.
    Op één op de grond liggende stuk berkenstam zagen we groen bekermos, rood bekermos, haarmos, zijdemos en elfenbankjes groeien.
    Op een ander liggend stuk stamm zag een tussen het mos een varentje groeien.
    Op de terugweg langs de muur van Slot Haamstede zagen we gedraaid knikmos groeien.
    Ik keek altijd al naar de korstmossen op bomen, maar nu ik er beter naar kijk ontdek ik er steeds meer.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. zaterdagochtend 05-02-2011
    Slotbos Haamstede. Ontzettend leuke ochtend meegemaakt en voor het eerst mogen ruiken aan wat het in aanzet betekent om "integraal" waar te nemen en door ahw in te zoemen en uit te zoemen en al samen doende te achterhalen, wat, waarom en hoe iets ergens voorkomt. Conclusie: nog veel te leren.

    zondag 06-02-2011
    Het is druk op de dijk met wandelaars. Tussen de bijbehorende gelegenheidsgesprekken door - immers zo houden we elkaar ook op de hoogte - zie ik vanuit een ooghoek nog net hoe een opportunistische meeuw al dansend op het gras de wurmpjes naar boven lokt. Verder genoten van de relatief droge wind.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. net een rondje door mijn tuin gelopen. Dat de lente in aantocht is, is overduidelijk: hyacinten, tulpen, krokussen zijn al flink aan het groeien, de sneeuwklokjes bloeien en mijn hazelaars zijn ook volop in bloei...en wat zo leuk is....je kunt eigenlijk nu al voorspellen dat er dit jaar in de herfst veel hazelnoten zullen vallen....en achter het glas boven de kachel bloeit een prachtige hyacint in mijn keuken...wat geurt dit toch lekker!

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Ik (Rita) heb al jullie reacties met plezier gelezen en heb een paar vragen/opmerkingen:

    Tom,
    Je hebt het over vreemde struikjes in het zaad. Staan die op het schor of op de dijk en heb je er een foto van gemaakt, of kun je een tak met 'zaad' van meenemen naar de NGC? Dan kunnen we die vraag misschien beantwoorden. De zaagbek die je hebt gezien, is waarschijnlijk de middelste zaagbek. Het mannetje is te herkennen aan de witte 'halsband' en de woeste kuif. Het vrouwtje is helemaal bruin, maar heeft ook zo'n woeste kuif. Je maakt je ook duidelijk zorgen om het zwerfafval en brengt dat in verband met de mosselzaad installaties. Hoe herken je het afval van deze mzi's? Neem a.u.b. eens wat van dit afval mee naar de NGC.
    Verder heb je het over 'Een koetje staat me met verbazing aan te kijken en vliegt pas op wanneer ik op een paar meter genaderd ben.'Dat is ongetwijfeld een Zeeuws 'koetje'. Welke vogel bedoel je daar mee?

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Vandaag kwam de groenling zich weer tegoed doen aan de zaden. Hij (t'was een van de mannetjes vandaag)pikt er altijd eerst de zonnebloemzaden uit en laat het kleine spul over voor de mezen en de vinkjes. Deze winter heb ik bijna dagelijks de groenlingen op bezoek. In elk geval 2 mannetjes en 1 vrouwtje heb ik tegelijk gezien.

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Oh, ja, dat koetje van Tom is vast een meerkoetje

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Jos,
    Leuk dat goudhaantje. Het hele fijne en hoge geluid is ook heel kenmerkend. Het verschil tussen het mannetje en vrouwtje zit inderdaad in het kruintje dat bij het mannetje meer oranje is dan bij het vrouwtje, maar als ze niet naast elkaar zitten vind ik dat moeilijk te zien.
    De aardhommel die je zag zal inderdaad zo vroeg in het jaar wel een koningin geweest zijn op zoek naar een geschikte plek om een nest te gaan maken.
    Wat het kroos betreft: Als het klein kroos is, is dat te herkennen aan het feit dat er 1 worteltje aan een kroosplantje hangt. Dat is ook bij bultkroos en puntkroos het geval, maar puntkroos heeft puntige 'blaadjes' en bultkroos hele dikke, sponsachtige 'blaadjes'. In de winter zakt het kroos naar de bodem en ik weet niet wanneer het weer boven water komt, maar gezien jouw waarneming dus al heel vroeg! Ik zal er ook eens op letten.
    Leuk om wat kroos mee te nemen naar de NGC als een biologisch moment.

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Stekelrien,
    Nog een fanatieke blogger. Ik kijk ook altijd met veel plezier naar de buizerd en verwonder me dan over de grote variatie in kleur. Van heel donker tot bijna wit (vooral aan de onderzijde): lichte, middelste en donkere fase volgens mijn vogelgids. Van de lichte fase (jouw 'Witte van Haamstede') wordt inderdaad vaak gezegd dat dit om noordelijke vogels gaat, maar ik kan nergens echt vinden dat dit zo is.
    Mooi je beschrijving van je ontmoeting met de 2 reeën.

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Verena,
    Heb je het over de kleine of grote maagdenpalm?
    Wat een bijzondere waarneming dat de bloemen zo vroeg in het jaar zacht roze zijn en later donkerblauw. Ik zal er ook eens op letten.
    Wat je kolonie lieveheersbeestjes betreft:
    Ik vermoed dat het hier om het Aziatische lieveheersbeestje gaat. Die overwinteren graag in huis. Ze zijn er in allerlei kleuren en maten en ook aan de stippen zijn ze niet te herkennen. Het enige goede kenmerk is het deukje in het rugschild. Net of ze van achter aangereden zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  33. heerlijk was het vanochtend in de zon was bij kaaskenswater de zon die in het water spiegelde tussen het riet eenden rondzwommen , weer thuis zag ik dat de bladknoppen van de hortensias schuchteropengaan waardoor her en der groen tevoorschijn komt, de kamperfoelie begint ook uit te lopen .

    nog even over de witte buizerd ik had ook in vogelgids gezocht en uiteindelijk van de vogelwerkgroep gehoord dat het witte buizerd is en uit het noorden komt om te overwinteren maar hun zeiden buzzard variable , ik heb nog eens op internet gezocht en het schijnt dat de meningen verdeeld zijn het is in ieder geval een buizerd :) de buizerd in wit kleed is toch alleen onderzijde wit , de vogel hier is geheel wit et zwarte randen aan de vleugels en in rust kan je zien dat hij ook wat spikkels heeft en als hij vliegt lijkt zijn bovenkant blauwgrijs waardoor de eerste reactie een duif, of een grote meeuw is alleen wel een aparte vorm voor een duif of meeuw :)
    het is in ieder geval een heel schuw dier als je met je oog knippert gaattie weer verder weg maar leuk om naar te kijken :)

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Vanochtend even met Raymond naar de dijk wezen lopen, helaas moesten we vanmiddag alle twee weer gaan werken. Met zulk weer valt dat niet mee. De natuur is duidelijk aan het ontwaken uit z'n winterslaap, de koolmezen waren vreselijk druk bezig met heen en weer vliegen en we hoorden overal gezang van verschillende vogels. Op een gegeven moment zat er volgens ons een appelvink hoog boven in de top van de boom, z'n veren (een beetje roze goudachtig glommen mooi in het zonnetje). We gingen kijken naar de dodaars die we de laatste weken regelmatig in de gouwe achter de dijk hadden zien zwemmen maar konden ze niet meer vinden, misschien zijn ze wel vertrokken nu het weer mooier weer wordt. Tot onze verbazing zagen we wel een groenpootruiter vlak bij ons huis in een uitgegraven gedeelte wat ze als een soort meer hebben aangelegd. Je ziet ook duidelijk dat de bomen allemaal uit gaan lopen. De eenden waren duidelijk al bezig om hun territorium af te bakenen, en er wordt ook al volop gewerkt aan nieuw nageslacht. Het is echt weer waar je vrolijk van wordt, je krijgt zo echt zin in de lente, hopelijk duurt dat niet zo lang meer.

    BeantwoordenVerwijderen
  35. vanmiddag naar het Poelbos gefietst, daar opnieuw kroos gezien en ook poelslakken waarvan enkelen ondersteboven onder aan het wateroppervlak kropen. Ook hele kleine, ca 1,5 cm platte waterslakjes, met de vorm van een posthoorn, gezien.Toen ik er een met een doorzichtig potje opschepte om goed te bekijken kroop hij over de bodem en kon ik zijn kopje met voelsprieten heel goed zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  36. 08-02-2011
    Condensstrepen van verkeersvliegtuigen tekenen zich donker af tegen het ochtendgloren.
    De zon is nog net niet zichtbaar aan de einder. Een wolkeloze dag dient zich aan.
    En in de late namiddag als het gaat schemeren hoor ik voor het eerst de zang van de Turdus Merula.

    BeantwoordenVerwijderen
  37. 09-02-2011
    Eindelijk een adres gevonden voor een overschot (wintervoorraad) aan aardperen in de ecologische moestuin. Straks ga ik een 1e emmertje brengen bij restaurant – jawel – “de Perenboom” in Burgh-Haamstede. Vanmiddag tijdens het secuur uitgraven – ieder flintertje dat je laat zitten wordt weer een complete bossage – viel de hoeveelheid wurmen, duizendpootjes en ander bodemleven mij nog wat tegen. Misschien zitten ze nog dieper dan 1 spade? De aarde is wel heerlijk rul en is voor het merendeel bedekt met een mulchlaag stro. De elsenbosjes beginnen hier en daar al pluizige katjes te krijgen. Het vele frisse 2e jaars hout van de rodebessenstruiken verraden een aardige opbrengst. De framboos en druiven slingeren door het struweel aan de wilde tuinrand. Ook de buren kunnen volgend jaar weer mee eten. Nu maar hopen dat ze de Monsanto spuitbus laten staan. Dit weekeinde de tuin eens goed onderzoeken op ander leven. Kikker, pad, egel, koolmees, pimpel..... Eigenlijk verwacht ik ieder moment de koolmezen op zoek naar een geschikte nestkast die zij ieder jaar weer aan een zeer kritische inspectie – constructie, gevaar, uitvliegmogelijkheden, voedsel, uitzicht en bezonning, etc – onderwerpen en soms zelfs 2 nestjes produceren.

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  39. Eindelijk ook eens goed opgelet en om mij heen gekeken. Helaas zie ik niet van die bijzondere dingen. Wel een bergeend, een wilde eend, een meerkoet, en een waterhoentje. Ook lisdodde lans de kant van het water.

    BeantwoordenVerwijderen
  40. Vanmiddag de eerste "bakkruutjes" / primula's zien bloeien in de groenstrook bij de Spinne. Ook de krokussen staan hier en daar al met de gekleurde kopjes boven de grond. En de eerste Anemoontjes in het park hier vlakbij zijn open.

    BeantwoordenVerwijderen
  41. Hee Tom je had me goed te pakken met je Turdus Merula, ik dacht dat is een bijzondere vogel die ken ik nog niet, ik gelijk zoeken op internet en blijkt het gewoon een merel te zijn. ha ha

    BeantwoordenVerwijderen
  42. Net even in de tuin gekeken of er nog wat veranderingen zijn geweest de afgelopen dagen, en ja hoor bij ons zit er ook een bloemetje in de maagdenpalm, een paarse, deze maagdenpalm hebben we uit het wild meegenomen en heeft veel grotere bladeren dus ik denk dat het de grote maagdenpalm is, de kleinere groeit nl niet in onze tuin, deze gaat iedere keer dood. Hele slechte grond (nieuwbouw). Ook de sneeuwbal heeft al bloemetjes en inderdaad de bakkruutjes zoals jos al zei bloeien ook. De kruiden gaan ook uitlopen, even een blaadje van de citroenmelisse afgeplukt en aan geroken, heerljk die frisse citroen geur. Zo te zien heeft het merendeel van de planten de winter overleefd, dat was vorig jaar wel anders toen was er heel veel dood gegaan door de strenge vorst. Het was toen ook de eerste winter voor de planten, we wonen hier nog geen 2 jaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  43. Eind van de middag in de regen een "tasttour" gemaakt. Verschillen in boomschors gevoeld. Heel apart. Maakt echt verschil of je de berk(heel glad) de beuk (ook glad maar met meer structuur) de eik (grover en wat ruwer) of de wilg (echt grof en ruw)voelt. Daarbij is er ook duidelijk verschil tussen de west en de oost zijde. De westkant is veel meer bedekt met mos en/of korstmos en vanmiddag dus ook echt nat.Terwijl de oostkant vrijwel zonder mos en droog is. Leuke ervaring en...ik hield er nog wat aan over ook...groene vingers!

    BeantwoordenVerwijderen
  44. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  45. Vanmiddag zijn Monica en ik naar de Kalmthoutse heide gegaan. Onderweg zagen wij bij de afslag Rilland/Tholen een grote zilverreiger bij een sloot zitten.
    Bij het natuurbezoekerscentrum van de Kalmthoutse heide zagen wij een pestvogel boven in de boom zitten. Hij vloog telkens een rondje en ging weer op dezelfde tak boven in de boom zitten. Daarna weer op de boom ernaast. Weer een rondje en weer terug op de andere boom.
    Ik heb een paar aardige plaatjes van deze mooie vogel kunnen maken.
    Daarna gingen wij vol goede moed de hei op. Op een gegeven moment zagen wij weer mooie mossoorten op een dood stuk hout. Een stuk verder stond een dode berk waar een elfenbankje als een soort ladder rondom omhoog liep. Toen we bij het eerste vennetje kwamen begon het te regenen. Spullen onder de jassen gehangen en verder gelopen. Het ging echter steeds harder regenen, dus zijn we maar de kortste weg teruggelopen. Vergeleken met afgelopen zomer was het overal een natte en drassige boel. Vanwege de regen en de wind weinig vogels of andere dieren meer waar kunnen nemen. Heel af en toe hoorde je in de verte een vogeltje. Een andere keer beter als het minder hard regent.
    Op de terugweg zagen we dat de grote zilverreiger nog steeds op zijn plekje zat.

    BeantwoordenVerwijderen
  46. woensdag een plantje waargenomen in het gradabos en het viel mij op temidden van het bos wat nog wel in winterslaapleekte zijn
    nam ik waar bladstand wortelstandig aan een kantige steel met haartjes kleur beetje rood bladtoppen toegespitst en drielobbig, weet niet wat het is ben eens gaan zoeken in boekjes en het kan vanalles zijn :) de vorm van de blaadjes lijkt het meeste op boterbloem

    BeantwoordenVerwijderen
  47. Beste waarnemers.
    Ik kan jullie niet bijhouden met alle waarnememingen! Ik lees dat de excursie in het Slotbos en Zeepe een succes was. Ik lees ook dat verschillende waarnemers al aardig wat kennis hebben. Voor je een roodhalsfuut en geoorde fuut in winterkleed herkent, moet je toch al aardig wat vogels bekeken hebben.
    Er zijn ook waarnemers bij met een oog voor detail:gedraaid knikmos op een muur zie je niet zo maar. Ik ben ook benieuwd naar de pruikenzwam die gevonden is. Is daar een foto van?
    Het verhaal van Monica die de els voor haar huis water heeft gegegeven om hem de droge periode door te helpen spreekt me aan.
    Het gaat bij het waarnemen niet alleen om bijzondere dingen maar juist ook om de gewone soorten zoals de wilde eend, waarvan de kop van het mannetje nu weer prachtig groen is. Daar raak ik nooit op uitgekeken. Dus Jacqueline geen zorgen! Hoe bijzonder de bergeend is komt tijdens de cursus vast nog wel ter sprake.
    Rita

    BeantwoordenVerwijderen
  48. Ha Tom,

    Herkenbaar dat verhaal van die aardperen. Wij hebben ze jaren in onze tuin gehad en ze namen enorm veel ruimte in. Bovendien vonden we ze toen niet lekker en daarom heb ik ze op een gegeven moment gerooid. Nu heb ik daar spijt van! Ik heb nu een grote tuin, waar ze alle ruimte zouden hebben. Dus als je nog iets van je voorraad over hebt, houd ik me aanbevolen!
    Rita

    BeantwoordenVerwijderen
  49. Jos,
    Die mini posthoornslakjes van je zijn denk ik schijfhorenslakjes.Die zitten in mijn vijver ook veel.Ik ga zo gelijk in mijn tuin kijken of de bakkruutjes al bloeien. Ik vind die zachte kleur geel zo mooi en als je door de knieën gaat ruiken ze ook nog heerlijk! De Nederlandse naam van deze primula is stengelloze sleutelbloem. Je kunt ze in allerlei kleuren kopen, maar deze gekweekte sleutelbloemen ruiken niet.
    Jij levert de eerste waarneming aan waarbij gevoeld is. Ik heb van de week aan de knoppen van mijn balsempopulier gevoeld. Ze begonnen al een beetje kleverig te worden en de geur was al behoorlijk sterk. Ook de knoppen van de gewone populieren worden in het voorjaar kleverig en ruiken lekker.
    Rita

    BeantwoordenVerwijderen
  50. 10-02-2011
    Snelwegen en bouwbeurs. Compleet verkeersinfarct rondom Utrecht. Volgende keer maar met het openbaar vervoer? Oh ja, de kaukasische vergeetmijnieten in de voortuin beginnen al blaadjes te vormen. Straks krijgen ze mooie fijne paarsblauwe bloemetjes.

    11-02-2011
    Het is aardig om te zien dat de mussenkolonie uit uiteenlopende individuele karakters bestaat waarbij de (over) moedigen natuurlijk het meest in beeld zijn en rustig doorgaan met graantjes pikken terwijl de meer behoedzame types de kat dan even uit de boom kijken.
    @monica, hihi
    @rita, ik zal een half emmertje aardperen meenemen. En zwerfvuil en takje vreemde bosje op schor

    BeantwoordenVerwijderen
  51. Openbaar vervoer is ook niet alles. Moest naar Gouda maar gestrand in Bergenop Zoom vanwege problemen op het spoor. Bij de Lieve -Vrouwepoort muurleeuwebekjes gezien.

    BeantwoordenVerwijderen
  52. Vandaag even een boom nader gaan bekijken. Ik fiets er al maanden langs en weet niet wat het is. Hij is niet erg groot, het is een loofboom, nu helemaal kaal maar er hangen amandelvormige vruchten aan, iets kleiner, dat wel en zacht. Je kan ze makelijk kapot maken, daarin zitten kleine zaadjes. Na lang zoeken in een boek kom ik op een Anna Paulownaboom. Vandaag ook groene specht in de tuin gehad en onderweg een aantal mussen en kauwen gezien. Ook hoor ik vele vogel geluiden, wanneer ik echter naar boven kijk om te zien wie het geluid maakt zie ik niks.

    BeantwoordenVerwijderen
  53. De schoenlappersplant in mijn tuin heeft al rose bloemen en de helleboris bloeit ook zowel de rode als de witte. Vandaag mijn beide handen even langs de rozemarijn en de lavendel gehaald, mmmm ogen dicht ... de geur van zomer!

    BeantwoordenVerwijderen
  54. Hee Tom, ik vind het wel brutaal om te vragen maar zou je voor mij ook een paar aardperen mee willen nemen, heb ze nl. nog nooit gegeten, en dat als echte boerendochter, ben benieuwd hoe ze smaken. Vanochtend zag ik dat de eerste bosviooltjes in de tuin in bloei staan, vooral de dieppaarse kleur vind ik zo mooi, het lijkt wel fluweel als je er goed naar kijkt. Gisteren kwamen we toevallig een hele aparte struik tegen, gewoon in het Slingerbos, er zitten nog geen bladeren aan maar wel hele kleine gele bloemetjes. Eerst is het een knop met vier schutbladeren en als hij open gaat komen er een soort bolletjes op steeltjes en vijf schutbladeren. Deze gaan ook weer open en dan heb je pas het bloemetje. Ik vind hem zo bijzonder, het is gewoon een kunstwerkje op zich. We hebben ook aan de bast gevoeld en deze is vrij zacht (net als bij een kurkboom). Hij is denk ik als heel oud want het lijkt wel of de bast uit elkaar valt als je er aanzit. We nemen maandag een takje mee. Raymond en ik denken dat het een Gele Kornoelje is

    BeantwoordenVerwijderen
  55. Vandaag mij eens geconcentreerd op de bodem. Er zjn een heleboel sprieten die boven komen waar ik geen kaas van kan maken helaas. Wel brandnetel, zilverschoon, klaver natuurlijk, kleine veldkers, robertskruid en fluitenkruid gezien. In mijn tuin heb ik wat oud materiaal weggehaald en dan zie je dat er al een heleboel aan het uitlopen is zoals de gaura, de eupatorium, delphinium enz.

    BeantwoordenVerwijderen
  56. Vanmiddag rondje gelopen bij de Hollandse hoeve. Een heel persoonlijk miniconcert gehad. Op 2 meter afstand zat op ooghoogte een roodborstje. Prachtig! Verder al het blad en knoppen van de dotterbloem gezien.

    BeantwoordenVerwijderen
  57. 12-02-2011
    Vandaag de leilinden gesnoeid. Half februari zou de perfecte tijd daarvoor moeten zijn. Hele klus omdat ik de afgelopen jaren geëxperimenteerd heb met een wat vrijere vorm maar noodgedwongen terug moest naar de strenge Zeeuwse manier van snoeien tot op hoofdtakken om geen chaos te creëren met langs elkaar schurende takken die weer ziektes kunnen veroorzaken. Voel me ieder keer weer enigszins bezwaard dit te doen. Maar goed we hebben nu eenmaal een representatieve zeeuwse voortuin. Blabla.

    13-02-2010
    Heb een soort transect oefening gedaan in eigen tuin. Dus iets over de landschapshistorische ondergrond verteld aangevuld met opsomming van bomen, planten en dieren die in de tuin voorkomen exclusief de moestuinproducten. Kon hiervoor putten uit de transectgegevens in het slotbos nu ik een beetje weet hoe met name de plantjes eruit zien dankzij de opsomming van Gre Flikweert. Dit zou ik nog moeten uitwerken. Nader te bepalen want vraag me af of dit de bedoeling was.

    Vlier is al aan het uitlopen. Grote knoppen in kastanje. Grondwater staat hoog na alle regenval. Dus de peren zitten lekker onder de blubber.

    BeantwoordenVerwijderen
  58. Vanmorgen om 6 uur toen het nog donker was hoorde ik een fluitconcert wat ik vroeger heel vaak heb mogen aanhoren tijdens het rondbrengen van de ochtendkrant. Waar de vogel precies zat kon ik niet zeggen, ik kon hem immers niet zien. De merel deed in ieder geval zijn uiterste best. En ja, ondanks dat ik er nog niet over verteld heb, heb ik de afgelopen weken natuurlijk ook de nodige vogels gehoord. Alleen..... het herkennen van de vogelgeluiden is een ander punt. Het alom bekende winterkoninkje is mij wel bekend, krauwen en mussen ook. En verder? Veel oefenen maar. Heb nog een hoop te leren.

    Tastzin:
    Zoals Monica al schreef heb ik gisteren mij gisteren laten gaan en ging voelen... aan de schors van de gele kornoelje. Het voelde heel glad en erg zacht als een perzikenhuidje.
    Vanmiddag zijn we in de Zeepeduinen aan het struinen gegaan. Ook daar heb ik weer lekker gevoeld aan verschillende organismen. We voelden aan een vlier, verschillende andere boomstammen en aan mossen en zwammen.
    De vlier zag en voelde ongeveer aan als de gele kornoelje. Zou dat soms familie van elkaar zijn?
    De halfdode vlier was begroeid met hele mooie judasoren. Twee paar volwassenen met hun kinderen kwamen net langs toen wij daarmee bezig waren. Hen gewezen op de judasoren en het verhaal daarbij werd door Monica aan de kinderen verteld. Ook laten voelen hoe zacht de bast van de vlier aanvoelt.
    De kinderen waren heel aandachtig.

    Al kijkende naar de grond naar verschillende soorten mos op het duin kwamen we boven. Monica stootte mij aan. Ze had oog in oog gestaan met een reebok, welk meteen wegrende. Even later zag ik hem ook aan de andere kant van de bosjes wegrennen.

    Bij een bosje met grove dennen zagen we overal de sporen van een specht. Aangevreten dennenappels, hak- en boorgaten in dode bomen.

    In een heel drassig gebied zagen wij een grote ronde enkele centimeters hoge plek, welke anders van kleur was. Wij dachten al dat het een mierenhoop moest zijn. Dichterbij gekomen bleek dit inderdaad het geval te zijn. Het krioelde van de mieren. Zou hun nest niet vol water gestaan hebben? Rondom dat nest lagen grote plassen.

    Aan de andere kant van het beboste en drassige gebied zagen wij op de grond de verse keutels van een ree. Ook zagen we de verse pootafdrukken in het zand van een

    Toen we even later bij het vogelkijkscherm stonden, werden we betrapt door Arno. Haha. Die kwam toevallig ook net aangelopen.

    Teruglopende naar de Burgse Ring zagen we een vink hoog in de boom tegen een stam aanzitten. Een paar kauwen sloegen alarm en vlogen weg. En toen.... zagen we een sperwer over komen vliegen.

    BeantwoordenVerwijderen
  59. Ik heb een eigen blog aangemaakt, zodat ik de tijdens de waarnemingen gemaakte foto's kan laten zien. Klik op mijn naam boven dit bericht en kies dan mijn blog.

    BeantwoordenVerwijderen
  60. Donderdag :

    Mijn tuintje er staat een zielig stronkje lavendel , onderin komen jonge scheuten de blaadjes voelen rubberachtig aan en de geur die ze afgeven als je erover wrijft heerlijk , de lente komt eraan , de buxus krijgt ook jonge blaadjes , en de bosaardbei loopt ook alweer flink uit .


    Zondag:
    Ben in de buurt van scharendijke als ik op een stuk land twee vreemde vogels waarneem,
    Mijn eerste gedachte is uh wat zijn dat dan ? van de afstand wara ik sta lijkt de kleur die van een fazant op redelijk dikke hogepoten en dan die kleuren beige en bruinrood een donkre plek bij het oog , en een rondeplek op de borst , ze lopen niet als fazant of een gans eend of wat ik ken beetje houterig met het lijf uitgerekt en hoog opgeheven , later op verjaardag gehoord dat het waarschijnlijk nijlganzen zijn die verwilderd zijn nadat ze ergens ontsnapt waren en toch weten te overleven , savonds nog eens opgezocht enjawel het zou idd nijlgans kunnen zijn .

    BeantwoordenVerwijderen
  61. 14-02-2011
    Het wordt nu al een afwijking, dat natuurmoment. Moest ondanks drukte zojuist toch even stil staan bij 10 zo niet 110 tallen kleine miniatuur elfenbankjes die zich hebben genesteld op de noordoostkant van de kopsekant van een gezaagde boomstronk. Een heuse elfen megalopolis. En toen vielen mij ook ieniemienie fel oranje klontjes op ditmaal op een platliggend stuk hout. Heb er foto's van gemaakt. Komt later.

    BeantwoordenVerwijderen
  62. Een uurtje struinen in het park levert een pracht exemplaar van de judasoor op, fluweelpootjes en een voor mij vreemde soort, lijkt een kogelzwam. De gele kormoelje komt al uit, de oosterse anemoontjes bloeien, Italiaanse aronskelk heb ik ook gezien, kleefkruid, fluitekruid, de eerste kleine sterhyacint en verder ontvouwen zich een hoop blaadjes aan diverse struiken...hoe meer ik ontdek, hoe meer ik besef dat er nog ééérg veel te leren is! Maar daar ga ik voor.

    BeantwoordenVerwijderen
  63. Beste waarnemers,

    Ik heb al jullie waarnemingen met plezier gelezen. De huiswerkopdracht is nu klaar, maar ga vooral door met het uitwisselen van waarnemingen!
    Vandaag zag ik tot mijn plezier vlakbij Poortvliet 4 hazen met het voorjaar in hun kop over elkaar heen buitelen. Dat hoort voor mij echt bij februari en ik heb een tijdje vanuit de auto genoten van hun capriolen.

    Tom, ik krijg vast via Astrid van het MEC De Bevelanden je aardperen wel. Bedankt!

    Monica,
    Ik denk inderdaad dat jullie de gele kornoelje beschrijven. Op jullie eigen weblog met foto's, die een bezoek meer dan waard is, staat een foto waarvan jullie denken dat het de grote waternavel is. Als ik de foto bekijk denk ik dat het de drijvende blaadjes van de waterranonkel zijn. Jullie vonden ze in een slootje vlakbij jullie huis, dus ik zou zeker nog een keer gaan kijken.

    Let ook allemaal eens op het maartse viooltje dat nu zo'n beetje gaat bloeien met paarse bloemen, maar er zijn ook exemplaren met witte bloemen bekend. Het maartse viooltje ruikt ook heerlijk zoet en schijnt gesuikerd een typische Zeeuwse lekkernij te zijn. Ik heb het nog nooit
    gegeten, maar een oude buurvrouw van me heeft me eens verteld hoe ze dit maakten.
    Tot ziens ergens in de cursus,
    Rita

    BeantwoordenVerwijderen
  64. 18-02-2011
    Paarvorming en wedergutmachung in vogelwereld in volle gang. Paartje heggemusjes. Vorige week waren ze nog solo bezig. Overigens begint het bij mijzelf ook te kriebelen en ben ook dood en dood moe. Misschien dat de volle maan ermee te maken heeft.

    BeantwoordenVerwijderen
  65. vanmiddag kwam ik thuis en net toen ik langs een tuin het paadje inwilde gaan zie ik iets voorbij schieten en plots een kabaal van jewelste een spreeuw werd aangevallen door een sperwer, was boeiend tafereel hoe ze met elkaar aan het stoeien waren maar uiteindelijk delfde de spreeuw het onderspit
    als je in dit bericht op mijn naam klikt kom je op mijn profiel van blogger en kan je op mijn blog de fotos zien van deze en andere waarnemingen

    BeantwoordenVerwijderen
  66. Mooi Rien, die foto's van de sperwer in je tuin.
    Enne de Witte van Haamstede hebben wij afgelopen donderdag ook gezien. We liepen over het pad wat naar de Moolweg loopt langs de Zeepeduinen. Zagen hem ook zo achter de bomen zitten. Maar hij was me te snel af en vloog weg.

    BeantwoordenVerwijderen
  67. idd raymond hij is schuw als je met je oog knippert istie weer weg
    jou fotos en verhalen zijn ook leuk om te lezen en te zien

    BeantwoordenVerwijderen
  68. 21-02-2011
    Monica en Raymond, bedankt voor aardperen receptuur. Heb die met notensaus gemaakt en daarna take-off. Vanaochtend even bij verse molshoop blijven staan. En ja hoor, het hoopje bewoog met tussenpozen. Realiseerde me toen pas dat molshopen behalve ventilatiekanalen (?) de plekken zijn waar de uitgegraven grond wordt achtergelaten.

    BeantwoordenVerwijderen
  69. Beste mensen,
    Ik ben een blog bij gaan houden. http://tomhage.blogspot.com
    Voor goede orde en uitdaging.
    Tom

    BeantwoordenVerwijderen
  70. Vandaag groot snoeiwerk gedaan aan mijn halfstam fruitbomen...ze worden veel te hoog en ik kom er met mijn ladders nauwelijks meer bij. En er is al zo veel aan het bloeien in mijn tuin: gele, roze, paarse krokussen, narcissen, gele kornoeije....en een struik met roze bloesem waarvan ik de naam niet weet. Ik zal 'm maar eens onder de loep nemen.

    BeantwoordenVerwijderen
  71. Vandaag verder gegaan met snoeien en het was zowaar geen straf met dit lekkere weer! Grote takken voor het oventje gezaagd en het kleine kreupelhout naar de milieustraat afgevoerd. Voor het eerst judasoor op de vlier gezien. Wel typisch trouwens hoe vlierstruiken gedeeltelijk afsterven, onderaan aangetast door witte schimmel.
    De veldsla is ook lekker aan het groeien. Heerlijk een maaltje ervan geoogst en samen met een eitje van mijn dames (kippen) opgegeten!

    BeantwoordenVerwijderen
  72. Het Hazepad,

    Donderdag tijdens een wandeling was er een haas die van ons schrok en snel het hazepad nam. Helaas voor een aantal grauwe ganzen dwars door hun kolonie. Je kon precies zien waar hij rende omdat er telkens een paar ganzen even opvlogen omdat hij als een dolle tekeer ging. Het was een heel grappig gezicht.

    BeantwoordenVerwijderen
  73. Ben naar de Kaloot geweest. Nonnetje, slijkgaper, wijdemantel, amerikaanseboormossel en strandgaper gezien. Helaas geen haaientanden. Wel erg veel zeeklitten, waar komen ze ineens vandaan???

    BeantwoordenVerwijderen
  74. Donderdag 3 maart 2011 zijn Monica in de Oeverlanden Hollands Diep geweest. Zie het verslag daarvan in mijn blog:
    http://kiekenspottersnatuurblog.blogspot.com/
    Het was winderig, maar heel mooi. De moeite waard om eens een kijkje te nemen.

    BeantwoordenVerwijderen
  75. goed teken dat er zo veel zeeklitten zijn want ze houden absoluut niet van vervuilde grond!

    En ik schrok gisteren van een werkelijk enorme pad! In de greppel langs de kas dook die ineens op. Zou zij (of was het een hij?) zijn buikje volvreten aan die honderden slakken die in mijn tuin feest vieren?

    BeantwoordenVerwijderen
  76. vanochtend naar vroege vogels geluisterd en daar brachten ze een wel erg leuke site onder de aandacht: www.beleefdelente.nl. Zeker voor de vogelliefhebbers een aanrader. Je kunt b.v. live het nest van een oehoe volgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  77. Vanaf morgen 4 dagen in Italië op familiebezoek. Ik zal eens kijken hoe de natuur daar voorstaat.
    Vanmiddag zag ik tijdens het spitten een verdwaalde asperge al omhoogkomen!

    BeantwoordenVerwijderen
  78. Als stage met Jet mee geweest naar de inlaag 1887. Natuurlijk enorm veel gezien. Kiviet, brandgans, canadese gans, meerkoet, tureluur, wintertaling, smient, kluut, mantelmeeuw, grutto, wulp. Te veel om op te noemen. Het was een prachtige dag.

    BeantwoordenVerwijderen
  79. Zondag de eerste lammetjes buiten gezien, de meeuwen waren weer druk in de wegbermen aan het trappelen om te kijken of de wormen omhoog willen komen, het fluitekruit groeit gestaag door en er zijn al heel wat knoppen in de struiken en bomen die open gaan. Een prachtig gezicht, het wordt nu echt lente.

    BeantwoordenVerwijderen
  80. Vanochtend even in de tuin rond gekeken, je ziet alles echt hard doorschieten nu, het gebroken hartje komt ook al aardig boven, de crocussen staan er prachtig bij. Gisteren lekker op de fiets naar m'n werk geweest, onderweg zag ik een kraai luid kabaal maken en hij was een torenvalk (mannetje) aan het weg jagen, net daar achter vloog nog een torenvalk maar nu een vrouwtje. Ze hadden niet zo veel zin weg te gaan maar de kraai maakte zoveel kabaal en bleef aanvallen dat ze er toch maar voor kozen een ander plekje te gaan zoeken. Ook de meeuwen waren weer druk aan het trappelen en keken af en toe schuin omlaag of er al wat boven kwam. Ik moet er altijd om lachen als ik ze zo bezig zie, één had waarschijnlijk niet meer zoveel zin om al dat werk te verzetten dus ging hij bij z'n buurman staan kijken of daar wat boven kwam.

    BeantwoordenVerwijderen
  81. Vandaag naar de Plompetoren gefietst op zoek naar velduilen, het hele gebied rond gefietst maar geen velduilen te bekennen, nog een paar vogelaars gevraagd of ze ze al gezien hadden maar, zij hadden ze ook nog niet gezien. Jammer, wel een mooie roofvogel gespot maar welke????. Helaas had ik mijn fotograaf (Raymond) niet bij me want die moest vandaag werken, dus heb er ook geen foto van. Wel een aantal reeën in dat gebied gezien, gewoon in de open vlakte, waren misschien verdwaald ????. Onderweg (plan Tureluur) wel een heleboel vogels gezien en ik zag dat de kluten weer terug zijn van hun wintervakantie. De lepelaars die ik vorige week al had gezien kon ik vandaag nergens bekennen. Wel een hele mooie pas de deux van twee kievitten in de lucht gezien met tussendoor enkele acrobatische stunten. Een schitterend gezicht.

    BeantwoordenVerwijderen
  82. Rondje kattendijksedijk. Madeliefjes, paardebloem, kleinveldkers staat in bloei. Het blad van de hondsdraf is nu goed te herkennen. Kiviet, en ekster gezien. De katjes staan volop in bloei.

    BeantwoordenVerwijderen
  83. Vandaag zag ik de eksters met takjes in hun snavel vliegen. Ze zijn druk bezig met het bouwen van hun nestjes. Het was vandaag zacht weer en je hoorde vanavond de merels weer luidkeels hun liedje fluiten.
    Ook zag ik de kievitten hun luchtacrobatiek beoefenen.
    De wilde eenden zag ik in paartjes langs de kangten van de sloten zitten.

    BeantwoordenVerwijderen
  84. zaterdag 19-02-2011
    zag krokusjes bloeien in de berm
    en overal zie je dat struiken en bomen uit de winterslaap komen .


    dinsdag 01-03-2011

    de merel is weer rustiger er zit nu ook een vrouwtje denk dat ze elkaar gevonden hebben
    en nu druk bezig gaan om een mooi nest te maken .

    Woensdag 02-03-2011

    Mijn dochter Lotte had vakantie en kwam een paar daagjes we zijn naar adoptieterrein gegaan om te kijken in de zeepeduinen en namen waar dat de mieren begonnen waren met hun nest op orde te gaan brengen een gekrioel van jewelste sommige slepen met stukken bies die 5x groter zijn dan zeizelf , en anderen warmen zich op en gaan naar binnen om de
    Temperatuur binnen op peil te houden een mierennest word binnenin op zo’n 30 graden gehouden zowel zomers als ‘s winters we zeggen wel bezige bijtjes maar mieren zijn ook bezige diertjes en allemaal hun eigen taak een groep bouwt aan het nest de koningin legt de eieren , en een andere groep zorgt voor de temperatuur en anderen verzorgen het voedsel en
    Er zijn er die op verkenning gaan om eten te vinden een mier weet de weg terug door zijn stappen te tellen we hebben een filmpje gemaakt .

    Donderdag 03-03-2011

    Keek de tuin in en zag een koolmeesje op het hek zitten druk bezig met zichzelf mooi te maken?
    Leuk gezicht zelfs met zijn snavel door zijn veren en zelfs zijn pootjes ging hij met zijn snaveltje langs wilde een foto maken , maar de buurvrouw kwam naar buiten en weg was hij.

    Vrijdag 04-03-2011

    Adoptieterrein geweest , waargenomen dat er 3 nesten van mieren zitten twee aan de zuidkant en 1 aan de noordkant , die aan de zuidkant hadden zon en waren druk bezig aan de noordkant waren ze niet heel erg actief .
    Verder twee paddestoeltjes en in een struik iets wat op verdorde rozenbloem leek

    Zaterdag 05-03-2011

    Het was strao , bij het strand de punt gaan kijken voor ze er waren waargenomen dat het aangename temperatuur was met hel weinig wind de duinen met helmgras biezen en russen de pioniers onder de planten die in de meest extreme omstandigheden kunnen gedijen dus aan de voet van het duin waar het zand steeds in beweging is en hoe verder landinwaarts en de condities rustiger worden zie je dat ze verdwijnen en dat andere soorten het overnemen

    Zondag 05-03-2011
    Naar de boswachterij prachtig weer mooie luchten en tussen een paar dennen een berk? met prachtig uitkomende katjes


    Maandag 06-03-2011

    Richting westenschouwen drie buizerds achter elkaar aan , twee witte en een bruine , de witte maken beetje ruzie vliegen achter elkaar aan duiken naar beneden en op een 6 meter van mijvandaan stort de achterste zich op de rug van de voorste een luid kabaal ik wil mijn fotocamera pakken maar heb te lang geboeid zitten kijken hoe deze slagschepen aan het vechten zijn en eentje neemt het hazepad de bruine is in een boom gaan zitten en de overwinnaar vliegt alweer hoog in de lucht , spectaculair gezicht.

    Dinsdag 07-03-2011

    In de zeepeduinen neem ik iets fel oranj ewaar dichterbij gekomen blijkt het een zwavelzwammetje te zijn schitterend en iets verderop een \rare bruinige bobbels op takken
    Eiketrilzwam


    Woensdag 08-03-2011

    Het is weer stuk minder lekker weer in de tuin scharrellen de merels een beetje rond en het vinkje komt af en toe even een graantje wegplukken .
    De planten als de kamperfoelie lijkt zich wer even rust te gunnen en loopt niet echt verder uit nog .

    Vrijdag 10-03-2011
    We komen van adoptieterrein en nemen langs de rand van het pad bij de ingang bij de zandstraat kleine piepkleine witte bloemmetjes waar wat zou het zijn gekeken het lijkt op eerste zicht bloemmetjes in klaverveldje maar we hebben geen idee heb de flora afgespeurd en boeken van wilde planten we zoeken door
    Op terugweg tegenover de koebel speenkruid in bloei waargenomen speenkruid in bloei de lente groeit

    BeantwoordenVerwijderen
  85. Zaterdag 11-03-2011

    Sylvia en gre melden dat ze velduilen in de inlagen gespot hadden , dus de inlagen in en turen , maar helaas geen velduilen waargenomen , wel kievitten die in de lucht elkaar achterna zaten eenden , grauwe en rot ganzen en meeuwen een torenvalkje wat door twe meeuwen achterna gezeten werd het torenvalkje dook naar beneden en ging op een paal zitten de meeuwen schenen het niet gemerkt te hebben en vlogen luid schreeuwend verder , tot ze ook merkten dat valkje weg was en ze richting water gingen .

    BeantwoordenVerwijderen
  86. Zondag 12-03-2011

    Een mooie dag weer niet teveel wind dus besloot ik naar neeltje jans te gaan ,
    Waar ik een heel erg bijzondere waarneming deed (althans voor mij bijzonder)
    Rollend door het duin tegenover het tunneltje onder de weg door aan de kant van de Oosterschelde nam ik waar dat er een groepje meeuwen vreselijk veel kabaal aan het maken waren meer dan ze normaal toch al doen en iedere keer doken ze naar beneden en vlogen weer alle kanten op toen ik een stuk verder was kwamen er en paar konijntjes aangerend of ze door de duivel op de hielen gezeten werden , ik dacht tjonge zouden die voor die meeuwen wegrennen ?
    Toen ik bij een bocht kwam in het pad zag ik iets grijzigsbruins aan de kant van het pad beetje tussen de hoge grassen en biezen maar stak er bovenuit mijn eerste gedachte was ohw een ree dus camera gepakt en foto gemaakt maar was nog te ver om het duidelijk in beeld te krijgen , opgegeven moment kijkt het dier mij aan en ik schrok behoorlijk dacht dat kan niet
    In die blik leek het een katachtige te zijn ter grote van een lynx wat wel verklaard waarom ik het eerst aanzag voor een ree , dichterbij gekomen was het tussen de duindoorns geslopen en ik kon het niet meer zien maar wel horen goed gekeken of ik wat zag in het zand stonden wat afdrukken waar ik bijna met mijn vuist in kon waar je duidelijk in kon zien dat er nagels aan de poot van het beest die ze gemaakt had zaten ik voelde en nam door af en toe wat gekraak tussen de dichte doornstruiken waar dat wat het ook was mij in de gaten hield ( was ook wel beetje bang en ook op mijn hoede) een plek met urine wat stonk naar als je in dierentuin bent bij de wilde beesten en een stapeltje botten wat toch wel leek dat het nog niet zo lang geleden van het vlees ontdaan was met nog paar restjes vlees eraan toch nieuwschierig (en al wat minder bang ) verder gezocht maar kon niks van de rest van wat daar opgegeten was vinden dus ik had waarschijnlijk het dier gestoord in zijn lunch en snapte ook de konijntjes en de meeuwen wat beter , nog stukje doorgerold tot ik niet verder kon en teruggegaan kon het beest niet meer waarnemen , denk dat het zich verder heft teruggetrokken en dacht die mafketel op wielen kan gen kwaad en ergens anders zijn maaltijd verder is gaan oppeuzelen , thuis de niet al te beste fotos wat proberen op te flateren en idd een hele grote kat een wilde ?
    Of een gemuteerde verwilderde kat net als er ook bizarre creaties van konijntjes rondhuppellen daar ?

    BeantwoordenVerwijderen