maandag 14 februari 2011

Slotbos Haamstede excursie

Slotbos Haamstede excursie
5 februari 2011, Eric Odinot
waarnemen /omgevingsfactoren




Leren waarnemen is belangrijk voor natuurbeleving en natuurbeleving is een belangrijk middel voor NME om mensen te betrekken bij een duurzame samenleving. Opvallend is dat we in les 1 al leren dat zowel kinderen als volwassenen denken, dat mensen niet bij natuur horen! Duurzame ontwikkeling is kansloos zolang we onze eigen plaats in het geheel ontkennen. Spitituele tot groene sokken bewegingen, zelfs rentmeesterschap hebben hier kennelijk weinig effectief aan bijgedragen, het is eerder andersom! Wat je wel in contact kan brengen met je eigen natuur is voedsel, een vorm van Menselijke natuur educatie MNE , die vergelijkbaar is met de direct beleving van natuur van kinderen. Willen we natuur een handje helpen en co-creatief samenwerken met natuur, dan staat MNE voorop. Wat heb ik aan dat bos? Hoe ben ik direct betrokken bij een Sneeuwklokje? Wat is mijn persoonlijke belang bij bodem, een Sperwer, waterkwaliteit? Duurzame ontwikkeling gaat over het geheel van mens ennatuur, daarom kunnen NME en MNE niet zonder elkaar. Eigenlijk is het een pot nat.


Bij ieder “biologisch moment” kun je zien, proeven, ruiken, voelen maar vooral “beleven”: wat je leert, moet je onthouden; wat je beleeft, herinner je je.
Rita de Ligt (IVN) laat Schaafstro zien (Equisetum hyemale) http://nl.wikipedia.org/wiki/Schaafstro. Iedere cursist neemt wat anders waar, veel meer dan je in je eentje kan verzinnen.


A wat is natuurbeleving: alle gevoel en ervaringen / maar ook onze opvattingen over natuur: betekenissen die we aan ‘natuur’ toerekenen.
B belang van natuurbeleving bij NME komt tot uiting als houding, in ons doen en laten tov natuur
C Kinderen en volwassenen beleven natuur heel anders. Hieronder hoe kinderen natuur beleven.


Kinderen: primaire relatie - speelrelatie / directer / hier en nu / kinderen nemen nog geen afstand tot wat ze zien.
Wat kunnen volwassenen leren van kinderen? Op het eerste gezicht einig. Toch zijn we allemaal kind geweest en de directe relatie (fysieke component) met natuur hebben we allemaal ervaren; iedereen is wel eens door de regen naar school gefietst (oid).


Natuurbegrip kinderen:
: kinderen ervaren natuur als uitdagend, iets om te gebruiken (te spelen, te eten, als heilzaam en als grondstoffenleverancier) als intrigerend (onderzoek / juist te gebruiken bij NME), als esthetisch (iha kleine dingen)of als recreatief (uitgaan met pa en ma).
Natuurbegrip volwassenen:
: volwassenen ervaren natuur in omgekeerde volgorde en vertrekken vanuit een conceptuele benadering hoe het zou moeten zijn. Het lijkt erop dat ze beginnen vanuit een soort comfort-zone en de directe beleving liefst op een afstandje houden. Op het middenpunt (intrigerend / onderzoek) zitten kennelijk aankopingspunten.


Het beperkte natuurbeeld van jongeren van 1-3-18 bevat de levende, ongerepte, zichzelf-regulerende natuur met uitsluiting van vrijwel alle a-biotische (niet levende) aspecten én mensen. Natuur wordt door deze jongeren nadrukkelijk afgezonderd van of is tegengesteld aan natuur. Mensen zijn geen deel van de natuur en onze cultuur dus al helemaal niet!
Het maffe is echter dat alle natuur in Nederland door mensenhanden is ontstaan (antropogene natuur ). Ook de duinen. Want hadden we geen helm of naaldbossen aangeplant, dan waren we al lang verstoven tot misschien aan Zierikzee toe. Omgekeerd geldt hetzelfde: als we geen zeeweringen hadden (bijvoorbeeld duinen) dan had de zeewaterspiegelrijzing vrij spel en waren we massaal en collectief allang kopje onder. Het zit kennelijk in ons hoofd dat we niet ‘ervaren’ dat we geen deel zijn van de natuur.


Kinderen gaan ook niet voor milieubeleid. Net als niet-levende natuur is het geen issue. Voor de meeste volwassenen is milieu ook een soort ver van mijn bed show. Ik zie maar een oplossingsrichting, word gelijk de kinderkens en ga naar terug naar natuur op menselijke maat en de directe beleving van je leefomgeving. Het beleven van een biologisch moment,bijvoorbeeld door het eten van eerlijk, lekker en lokaal geproduceerd voedsel,lijkt voor duurzame ontwikkeling theoretisch net zo waardevol als NME. Natuurbeleving gaat kennelijk het meest om onszelf.




In het slotbos.
Bij de ingang staat een plattegrond waarop duidelijk te zien is dat het landgoed een andere beplantig heeft dan de achterliggende duinen. Waarneming 1 is dat het landgoedbos wss is aangelegd. De strakke paden en laanbomen duiden daar ook op. Het bos staat vol met populieren, dit duidt ook op aanleg.
In het bos staat ook Hulst en taxus, typisch voor binnenduinrand-landgoedbossen zoals ik dat ook van de Wassenaarse landgoedbossen ken. Ook Klimop hoort daarbij en duidt op een rijke bodem. Aan de zwarte molshopen zie je de humusrijke zandgrond. In het wild komt stinzeflora voor op hellingbossen, alle humus waait, rolt,stroomt langzaamaan naar beneden. Het slotbos is er mee te vergelijken; Populieren geven veel blad (humus). Als een bos groter is dan 1 x 1 km1 en meer dan 100 jaar ‘ongerept’ is, mag je spreken van natuur. Echt ongerept is het niet maar de natuurwaarden zijn toch hoog (zie achtergronden).
Op korte afstand liggen de duinen, van hieruit een overgangsgebied met natte gedeelten en dan de humeuze vochtige ondergrond in het luwe bos met stinzeplanten . Op twee plaatsen Doronicum pardalianches gezien (Voorjaarszonnebloem). Op http://nl.wikipedia.org/wiki/Stinsenplant staat Doronicum op de lijst met “bijgoed”.


Waarnemingen:

Bomen
Abeel
Beuk
Eik
Es
Grove den
Populier


Kruidlaag
Akelei
Biggekruid
Boshyacint
Boterbloem
Duingras
Duinpaardenbloem
Duinriet
Duinroos
Eikvaren
Fluitekruid Rozetten van asteraceae
Hoornbloem
Gele Lis
Helmgras
Hondsdraf
Hoornbloem
Hop
Judaspenning
Kleefkruid
Kleine
Kraailook
Lenteklokje Leucojum vernum
Madelief
Narcis
Paardenbloem
Penningkruid Reigersbek
Robertskruid
Sneeuwklokje
Speenkruid
Zegge Veldkers
veldkers
Veldzuring
Vertakte Leeuwebloem
Vogelmuur
Zevenblad
Zuring


Heesterlaag
Braam
Brandnetel
Dauwbraam
Duindoorn
Hazelaar
Hulst
Klimop
Meidoorn
Taxus
Vlier

Vogels
Buizerd
Koolmees
Sperwer


Beesten
Duizendpoot
Galwespballen
Miljoenpoot
Mol
Mug
Pissebed

Mossen varens zwammen
Haarmos / tankmos
Havikskruid
Kogelhoutknotszwam (Daldinia concentrica).
Meniezwam
mos met lantaarntje
Rendiermos
Ronde Houtknotszwam
Smalle stekelvaren ( vliesje onder aan de steel ) meest gangbare.
stermos
Tondelzwam

1 opmerking:

  1. volwassenen ervaren natuur in omgekeerde volgorde en vertrekken vanuit een conceptuele benadering hoe het zou moeten zijn. Het lijkt erop dat ze beginnen vanuit een soort comfort-zone en de directe beleving liefst op een afstandje houden.

    INDERDAAD, EN DAN KRIJG JE DUS VAN DIE IDIOTEN DIE IN DE KOP VAN SCHOUWEN GAAN WONEN MAAR OMWILLE VAN HUN GLIMMENDE AUTO'S, PETUNIA'S EN TEKENBETEN HET LIEFST DE HELE BOEL ASFALTEREN, REEEN AFSCHIETEN EN DE PLANTSOENENDIENST DWINGEN VANWEGE DE BEZONNING KAALSLAG TE PLEGEN IN EERDER DOOR NATUURMONUMENTEN AANGEPALNTE EIKENBOSJES OF ZOIETS. AFKNALLEN, VIERENDELEN ENM KIELHALEN DIE HANDEL. excuses het moest er even uit. Nu ga ik weer naar mezelf kijken...

    BeantwoordenVerwijderen