maandag 4 april 2011

Adoptieterrein02 Anneke van Dijk

Adoptieterrein, Anneke van Dijk Als adoptieterrein heb ik gekozen voor een drinkput voor de bijen en andere dieren/insecten. De put is 10 jaar geleden gegraven. Er zijn toen knotwilgen omheen gezet. Hij ligt vlakbij mijn bijenstal op een stuk grond van ongeveer 1 hectare. Dit stuk land hebben we 10 jaar geleden bij/achter ons huis kunnen kopen . Toen was het in gebruik als landbouwgrond. Inmiddels is het ingeplant met struiken, bomen en planten die voor de bijen belangrijk zijn als pollen en nectarleveranciers. Omdat water ook voor bijen essentieel is hebben we de put laten graven. De grond die er uitgekomen is, is in de vorm van een hoefijzer gelegd. Dat was namelijk de oorspronkelijke vorm voor een bijenschans. Aan de binnenkant stonden dan, goed beschut, de bijenkorven. in die tijd werden bijen uitsluitend in korven gehouden. nu is dat niet meer het geval, en huizen ze in kasten. De put is inmiddels dichtgegroeid met lisdodde, wilg, schaafstro, pijlstaart, enz. Voor salamanders en kikkers niet de juiste biotoop, maar voor bijen heel gemakkelijk. Omdat er niemand in mijn directe omgeving de cursus volgt zal ik het alleen doen, maar met Jacque heb ik afgesproken om nu en dan met elkaar mee te kijken. Daar zijn anderen natuurlijk ook van harte welkom bij. Anneke

1 opmerking:

  1. lijkt mij een interessant observatieopject jouw drinkput voor insecten! Ik kom er graag eens kijken.

    BeantwoordenVerwijderen